Hoe gewichtstoename voorkomen bij het stoppen met roken

Schrik om wat extra kilootjes aan te komen is een van de meest voorkomende excuses die rokers gebruiken. Hoewel, het effectief lijkt alsof je een paar kilootjes aankomt na het stoppen met roken. Waarom gebeurt dit? En wat kan je doen om dit niet te  laten gebeuren bij jou?

Nicotine remt de eetlust en het stimuleert ook je stofwisseling.

Natuurlijk, wanneer je stopt met roken zal je metabolisme iets langzamer werken door het gebrek aan nicotine. Toch is deze verandering van je metabolisme niet de oorzaak van het dikker worden, het kan er wel toe bijdragen.

Roken en uitdroging:

Uitdroging en roken gaan hand in hand. Je lichaam houdt wat water vast. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, het drinken van veel water zal het overtollige water in je lichaam helpen afdrijven. 2 liter water per is een goed begin, en nog veel meer als je al overgewicht hebt.

Let op voor tussendoortjes:

Tussendoortjes zijn een grote verleiding tijdens het stoppen met roken. Vermijd dit ten koste van alles. Zorg dat je altijd rauwe groenten of fruit bij de hand hebt. Cafeïnehoudende dranken, suikerhoudende frisdranken en alcohol moet ook vermeden worden. De drang om te snoepen is sterk, je zal sterk moeten zijn om aan deze drang te weerstaan, maar je lichaam zal je dankbaar zijn.

Oefenen, oefenen, oefenen:

De conclusie is, als je je gewicht onder controle wilt houden, is een of andere vorm van lichaamsbeweging noodzakelijk. Bespreek het altijd eerst met je arts voordat je van start gaat met een trainingsprogramma. Begin langzaam, geleidelijk aan het opbouwen als de kracht toeneemt. Hoe beter je je fysiek voelt, hoe minder geneigd je zal zijn om je lichaam te nuttigen met ongezonde voeding en sigaretten.

Met een kleine gewichtstoename na het stoppen met roken is er niks aan de hand. Maak je niet druk. Vergeet niet dat het is maar tijdelijk is. Hoe meer je jezelf focust op het krijgen van een gezond en sterk lichaam, des te sneller die kilootjes er weer vanaf vliegen. Beter nog, stap niet op de weegschaal tijdens het stoppen met roken. Waarom die druk? In plaats van je druk te maken denk eraan dat je iets moois doet voor jezelf, en je gezondheid zal er alleen maar op verbeteren.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *