Terwijl sommigen ervoor kiezen om geleidelijk aan te verminderen met het roken van sigaretten, zouden veel mensen liever cold turkey stoppen met roken. Ik was een van die mensen. Cold turkey betekent dat je uit pure wil stopt met roken van de ene dag op de andere.

Cold turkey stoppen met roken vergt toch wel wat voorbereiding. Mensen die zich mentaal en emotioneel voldoende hebben voorbereid op dit proces maken het meeste kans om te slagen. Soms hebben mensen geen keuze en moeten ze cold turkey stoppen omwille van gezondheidsredenen.

Wanneer je cold turkey stopt met roken, betekent dit vaak dat je geen gebruik maakt van hulpmiddelen, zoals nicotine kauwgom of patches.

Sporten bij cold turkey

Er zijn tal van hulpmiddelen op de markt die het stoppen met roken ondersteunen, ze zijn ook gratis. Een ervan is om te gaan sporten. Het is een zeer goede manier om je lichaam in evenwicht te brengen, zodra je stopt met roken. Het is een teken dat je kiest om te zorgen voor jouw gezondheid. Het bouwt vertrouwen, geeft u een prachtige activiteit die waarschijnlijk nooit voor je betrokken roken en helpt je leert om goed te ademen.

Het is belangrijk om zaken te vermijden die geassocieerd zijn met roken of waarvan je genoot tijdens het roken. Bijvoorbeeld, vermijd koffie en alcohol tijdens de eerste weken na het stoppen met roken. Hetzelfde geldt voor bepaalde voedingsmiddelen. De verslaving aan bepaalde voedingsmiddelen en gewoonten die in verband werden gebracht met het roken moeten verdwijnen, omdat dit de neiging geeft mensen terug te doen roken.

Wanneer cold turkey stoppen?

Tijdens een vakantie heb ik er enkele jaren geleden voor gekozen om cold turkey te stoppen met roken. Ik wist dat ik het kon, maar het lukte mij niet tijdens de drukke werkweek om te stoppen met roken, de verleiding naar een sigaret was te groot. Na mijn vakantie had ik er minder problemen mee, al ging ik niet meteen bij vrienden staan die een sigaretje opstaken.

Je moet bereid zijn om de onaangename gevoelens en ontwenningsverschijnselen te doorstaan, als je ervoor kiest om van de ene op de andere dag te stoppen met roken. Nicotine is verslavend en er kunnen in eerste instantie sterke afkickverschijnselen optreden. Met de juiste wilskracht en houding kunnen deze makkelijker overwonnen worden. Hoe meer ervoor dat u van uw doel, hoe makkelijker het zal zijn. En met elke passerende uur het pad wordt gladder als nicotine is het verlaten van uw weefsels en hunkeren geleidelijk verdwijnen.

Hoe ga ik om met de afkickverschijnselen?

Hoe kan ik mij het best wapenen tegen de afkickverschijnselen zoals prikkelbaarheid, vreetbuien, slapeloosheid, vermoeidheid, hoofdpijn, spanning etc. Dit kan je het best doen door je gedachten te richten op de wens die je hebt om te stoppen met roken, en dat je dit doel wil bereiken.

Veel water drinken helpt het detox-proces te versnellen. Het reinigt de gifstoffen uit je lichaam. Aangezien de resterende nicotine uit je lichaam verdwijnt, zal de drang naar nicotine afnemen.

Het gevoel van vrijheid en voldoening die je ervaart wanneer je eenmaal gestopt bent met roken zal de moeite waard zijn. Dit doet de ongemakken die je tijdens de eerste weken hebt ervaren verdwijnen. Het voordeel om te kiezen voor cold turkey is dat het de snelste manier is om de gewoonte van het roken te doen breken! Spijt zal je nooit hebben van stoppen met roken!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *