Ben je een van de vele rokers die graag wil stoppen? Probeer dan onderstaande adviezen te volgen.

Foto van Centophobia

1. Rook niet enkele sigaretten maar rook er geen. Zelfs een paar sigaretten roken per dag kan je gezondheid schaden. Als je probeert om minder sigaretten te roken, maar niet volledig stopt, weldra rook je terug hetzelfde aantal sigaretten als voorheen.

Sigaretten met een laag teer en- nicotine gehalte doen niet veel goeds. Omdat nicotine zo verslavend is, als je overschakelt naar een sigaretten met een lager nicotine gehalte zal je harder en vaker trekken aan elke sigaret. De enige veilige keuze is om helemaal te stoppen.

2. Schrijf op waarom je wil stoppen. Is het omdat je echt wil:

  • Wil je controle hebben op je leven?
  • Wil je een betere gezondheid?
  • Wil je een goed voorbeeld zijn voor je kinderen?
  • Wil je je gezin beschermen tegen het meeroken?

Echt willen stoppen met roken is erg belangrijk voor je succes. Rokers die een hartaanval  hebben overleefd zullen definitief stoppen met roken — ze zijn zeer gemotiveerd. Vind een reden om te stoppen voordat je geen keuze meer hebt.

3. Weet dat het moeite kost om te stoppen met roken. Nicotine is verslavend. De helft van de slaagkans bij het stoppen is te weten wat je moet doen om te stoppen. Deze kennis zal je helpen omgaan met de ontwenningsverschijnselen die zich kunnen voordoen, zoals stemmingswisselingen en hunkeren naar een sigaret. Er zijn vele manieren om te stoppen, inclusief het gebruik van nicotine vervangende producten zoals kauwgom en patches, maar er is bestaat geen gemakkelijke manier. Bijna alle rokers hebben een aantal bijwerkingen als ze stoppen met roken. Geef jezelf een maand om van deze ontwenningsverschijnselen af te geraken.

4. De helft van alle volwassen rokers zijn gestopt, dus je kunt ook. Dat is het goede nieuws. Er zijn miljoenen mensen de dag van vandaag die hebben geleerd om te leven zonder sigaretten.

5. Krijg hulp als je het nodig hebt. Veel groepen om te stoppen met roken hebben geschreven materiaal, programma’s, en advies die je helpen om definitief te stoppen met roken. Je arts kan ook een goede bron van hulp en ondersteuning zijn.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *